Anletsdrag

I min värld är allt antingen en ständig mental orgasm fylld av endorfin, eller en helvetisk avgrund då marken faller samman under mina fötter. trauman gör sig ständigt påminda men ändå försöker jag må bra. det är viktigt att ha perspektiv i detta ständiga limbo jag befinner mig i.

Jeudi le 3 Juin

Kategori: Anletsdrag

Mitt liv som en hårlös apa.

 

 

 

Ångest oro rädsla sorg & smärta.. känslor överallt.


Jag kan inte göra rätt för mig i en text, jag kan inte skriva något - oavsett hur välformulerat och genomtänkt eller medvetet omarbetat det än är, som ens kommer i närheten av att ge en rättvis bild av mig och mitt liv, mina upplevelser, mina erfarenheter, medvetandet & varelsen som är jag.


Det är mycket jag önskar jag kunde göra ogjort eller annorlunda & det kommer alltid finnas dom saker man ångrar i efterhand, och de gånger man blir efterklok. Mina val och det jag gör, säger och agerar utifrån är vad jag själv upplever som rätt, presis som vilken tänkande organism som helst.


Jag och mina handlingar är för mig det som är moraliskt korrekt, det mest rätta att göra i situationen, även om det ibland kanske gäller att välja den mindre av två ondskor. Jag kan försöka överväga och förstå vad andra uppfattar som korrekt eller rätt, men det kan i stora drag inte ändra min egen förinställda uppfattning av vad som är rätt och fel, även om jag smakar av det i abstrakta termer.


Sen är det ju lite så att - för oss själva har vi alltid rätt, oavsett vad vi gör så har vi alltid i vårat sinne - rätt.


Även dom gånger man har gjort fel, så har man rätt - för man har rätt om att man har felat (och skiktet mellan att ha rätt medans man har fel och fortfarande ha rätt när man "inser" att man "hade" fel, existerar inte i någon större marginal eftersom vi oavsett situation alltid alltid har rätt, vilket fortsätter att vara "rätt" även under en betydelseskillna, oavsett vad vi än gör säger eller tänker.) som sagt, i vårat sinne har vi aldrig fel, vi har alltid rätt.


Jag har gjort saker i mitt liv som jag anser som fel, saker som fått mitt samvete att må dåligt, många saker som "vanliga" människor inte anser som något man borde ångra, men jag tänker lite längre utanför min bubbla än så..


Jag försöker i stort sett alltid följa mitt samvete, det är den vägen jag går i mitt liv, och visserligen skulle min upplevelse av att ha "rätt" fortfarande vara där även om jag som en defekt varelse skulle skärma av tankegångarna om något större och djupare än det innanför just min bubbla.


Om det sedan leder mig mot gott eller ont, spelar i det långa loppet inte någon som helst roll, det som är viktigt är att jag är genuint ärlig mot mitt hjärta, och mina moraliska värderingar.. och att jag ser förbi idyllen av att man alltid redan gör rätt..







(bara för att notera, jag infogar en bild med scan aka swedish meats här, vilket kan ge sken om att det jag skrivit handlar om kötthandel eller djurhantering, visserligen är jag starkt kritisk till det jag just nämnde, men min text handlade inte om just det, även om det kan tolkas så eftersom jag lagt upp bilden nu.)

Kommentarer

  • M säger:

    inte många kommer undan från skuldkänslor o ångest över vad man gjort fel. alla gör fel! man måste förlåta sej själv, lika mycket som man förlåter andra.

    döm dej inte till livstids straff!

    nånstans måste man inse att man är människa med -rätt att göra fel,

    -med rätt att inte kunna fatta alla rätta beslut o förstå vilka konsekvenser det för med sej.vad kan vi rimligen veta? vad bör vi veta- eller ta reda på?



    hur hård ska man vara mot sej själv? är du samma hårda krav på andra?eller är du mer förlåtande, överseende mot andra? det är jag. då kan man fundera på det- varför är jag mer förlåtande mot andra än mot mej själv. varför dömmer jag mej själv hårdare , har svårare krav på mej själv. lider o har skuldkänslor, skäms o ångrar.

    var går gränsen för mitt ansvar, mitt agerande.

    min egen moral! endast jag kan avgöra det!



    "Jag försöker i stort sett alltid följa mitt samvete, det är den vägen jag går i mitt liv, och visserligen skulle min upplevelse av att ha "rätt" fortfarande vara där även om jag som en defekt varelse skulle skärma av tankegångarna om något större och djupare än det innanför just min bubbla.



    Om det sedan leder mig mot gott eller ont, spelar i det långa loppet inte någon som helst roll, det som är viktigt är att jag är genuint ärlig mot mitt hjärta, och mina moraliska värderingar.. och att jag ser förbi idyllen av att man alltid redan gör rätt.."

    du vet det redan!

    man kan bara göra så gott man kan.

    man måste också lära sej att förlåta sej själv- det jobbar jag med-inse att man inte kan göra allt man skulle vilja göra. men det du gör- gör du gott o rätt!

    jag tänker mycket på livstids straff-återkommer till det i mina tankar. jag vill inte dömma någon till det- ska då jag bli dömd till det, fast jag gjort dumt nån gång. nånstans i livet måste förlåtelsen komma.

    slut för ikväll.

    M



    2010-06-06 | 22:08:33
  • M säger:

    jag hoppas du får njuta av det sköna varma sommarvädret. att du får känna att livet kan vara rätt skönt, att det finns vila.en andpaus. ta den vilan. du är värd den.

    M

    2010-07-01 | 00:12:02

Kommentera inlägget här: